Deventer ziekenhuis scoort er flink op los (de Stentor)

Deventer ziekenhuis scoort er flink op los (de Stentor)

door INGRID WILLEMS
De Stentor (Deventer) 16 december 2006


DEVENTER – Het Deventer Ziekenhuis doet het kwalitatief goed, zo blijkt uit de dit jaar gehouden onderzoeken van de Consumentenbond. In verschillende disciplines eindigde het ziekenhuis in de hoogste regionen. Eerste in de zorg voor spataderen en de behandeling van staar. Hoge rangschikkingen als het gaat om knie- en heupzorg, incontinentie bij vrouwen, hartfalen en diabetes- en borstkankerzorg. Het kán niet op voor het Deventer Ziekenhuis.

Niet vreemd dus dat het ziekenhuis begin deze maand in het totaaloverzicht van de Consumentenbond in de bovenste regionen eindigde.
Ze zijn daar natuurlijk trots op, de medewerkers van de verschillende afdelingen van het Deventer Ziekenhuis. Voor twee was het bovendien écht top, want zij eindigden op de eerste plaats.

De eerste plaats voor de staaroperaties geeft volgens de oogartsen Vincent Hoppenreijs en Jessica Metzelaar aan dat het OogCentrum Deventer (OCD) zijn zaakjes goed op orde heeft.

Staaroperaties
Het OogCentrum heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het optimaliseren van de zorg bij staaroperaties. Korte wachttijden door efficiënt werken en een goede logistiek, een goede oogheelkundige zorg en de goede nazorg staan bij het centrum op een hoog peil.
‘Onze kracht is dat we alle onderzoeken die mensen moeten ondergaan in één dag afronden. Dat is ook mogelijk door de flinke personele bezetting met optometristen in ons OogCentrum’, zegt Metzelaar.
Op de oogheelkundige afdeling werken vijf oogartsen, zes optometristen, twee technisch oogheelkundige assistenten, drie orthopisten, dertien polikliniekassistenten en twee coördinatoren.

‘Deze bezetting maakt het mogelijk dat iedereen zijn kerndiscipline kan uitvoeren. En dat werpt zijn vruchten af’, aldus Hoppenreijs, die er ook bij vertelt dat er met de nieuwste operatietechnieken en hoog-kwalitatieve kunstlenzen wordt gewerkt.

Informatie
De informatievoorziening aan de patiënt staat ook op een hoog peil, zo oordeelde de Consumentenbond. Uitgebreide folders, voorlichtingsbijeenkomsten en een eigen internetsite dragen daartoe bij. ‘De internetsite www.oogartsen.nl is vrij bijzonder. Alleen in het Oogziekenhuis Rotterdam kennen ze dat ook. Vele aandoeningen zijn op de site duidelijk uitgelegd en geïllustreerd met verschillende afbeeldingen. Het is mogelijk om on-line afspraken te maken en vragen te stellen.

Wachttijden
Ook zijn de actuele wachttijden zichtbaar. Patiënten hoeven ook niet eerst de hele ziekenhuissite af te zoeken, maar kunnen rechtstreeks bij ons inloggen. Bovendien hebben we de site helemaal in eigen hand en wordt die continu aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten.’

Waar het centrum zich óók mee heeft onderscheiden is het bijhouden van een database waarin alle operatieresultaten staan geregistreerd. ‘Met deze statistieken kunnen we ons voordeel doen. Het geeft een goed beeld van hoe we er voorstaan. Er gaat veel tijd in zitten om het bij te houden, maar uiteindelijk kunnen we er alleen maar kwalitatief beter van worden’, aldus Metzelaar.

Spataderen
Eerder dit jaar eindigde Het Deventer Ziekenhuis op de eerste plaats met het centrum voor flebologie. Dat draait sinds 1997. In een gezamenlijk spreekuur kijken de dermatoloog en de vaatchirurg naar een mogelijke behandeling van spataderen. Juist die samenwerking scoort hoog in het onderzoek van de Consumentenbond.

Ook behaalde het centrum het maximale aantal punten op de behandeling zelf en de informatievoorziening. In Deventer worden overigens meer dan 2200 patiënten per jaar voor spataderen behandeld.
Chirurg Lieuwe van der Hem en dermatoloog Ronald Houwing melden dat patiënten, net als in het OogCentrum, in zo min mogelijk bezoeken worden geholpen.

Na een telefonische intake wordt de patiënt met spataderen, afhankelijk van de klachten, verwezen naar de dermatoloog of vaatchirurg. Er worden op één dag meerdere onderzoeken gedaan om zo het aantal bezoeken aan poliklinieken te beperken.
Volgens Van der Hem maakt het ziekenhuis gebruik van twee methoden om de patiënt van spataderen af te helpen. ‘Via een operatie of via spuiten. Die laatste methode gebruiken we bij kleinere spataders. Ook is de aandacht gericht op de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes, die voor de patiënt minder belastend zijn.’

stentor
error: Niets van deze website mag worden gekopieerd
Scroll naar boven